Saturday, November 26, 2011

Jadi macam abah..

aku cuba mengingati detik-detik indah bersama abah

suatu ketika yang dulu...
aku tak ingat masa tu umur aku bape..
tapi yang pasti aku mengamuk sakan waktu tu sebab tunggu uncle jual aiskrim tak kunjung tiba..
sehari sebelum tu, aku dh ckp dh kat mak.."mak, kite nak beli aiskrim, esok nak tunggu depan umah"..aku senyum simpul depan mak sambil berkira2 dalam hati dapatlah makan aiskrim esok..yeay...(aku rase aku dh cite kisah ni tapi aku dh delete entrynya)..
aku mmg sgt determination, pagi tu bangun terus mandi pastu bergesa lari ke "tapak" umah orang lain kadangkala panggil balkoni la...ruang rehat diluar umah tu..aku pun tak tau nak describe macam mane..terus-terusan aku terconggok bersama adik menanti uncle jual aiskrim datang..

aku yang tak senang duduk selalu menanyakan waktu pada mak..mak dh gaya datuk harimau kena kasi tau masa setiap sejam yang berlalu...(macam la mak tak ada kerja lain masa tu...haha)..
aku rasa macam dah lama sangat aku nunggu ni..matahari pun dah naik atas kepala..hati mula panas berbaur sedih..apa yang aku harapkan semalam macam tak dapat dipenuhi...
aku berlari masuk kebilik..baring sambil mengamuk..(haha lawak masa ni)...dalam masa mengamuk tu..ada juraian air mata yang bagai dicurah2 daripada langit..mak terus memujuk..mak kata uncle tu tak jual aiskrim ari ni kot..aku yang sememangnya degil tak makan pujuk punye terus menangis kesyahduan...aku tak tau kenapa aku beria sangat...tapi yang pasti aku memanggggggggggg nakkkkkkkkkkkkk sangattttttttttttt makannnnnnnnnnnnnnn aiskrimmmmmmmm padaaaaaaa waktuuuuuuuu tuuu...
kedengaran bunyi motor abah pulang daripada menjaja ikannn...aku tak berganjakkkkk daripada katil terus-terusan melekapkan bantal kemuka..........

abah yang keletihan mencari rezeki mendengar pengaduaan daripada isteri tercinta (mak aku) tentang keberadaan anaknya yang seorang ni..abah tak banyak cakap cuma satu je katanya..cepat siapkan kami (adik aku, aku dan kakak aku yang balik daripada sekolah jap lagi)..
lepas zuhur abah bawak kami ke kedai beli aiskrim.....mendengar penjelasan ibu..aku pun berhenti menangis bukannya apa baik2 nak dapat makan aiskrim karang tak berhenti menangis makan rotan la jawabnya..ermm seingat aku abah tak pernah bantai aku yang ada pun guna ranting beninjau tu pun tak kena kaki aku.....naik tangan jauh sekali ar kan...
buat mak dan abah..aku rasa sangat bersyukur sebab Allah kurniakan aku parents yang begitu mengasihi kami adik beradik dan memberi didikan yang sempurna buat kami...semoga kalian sentiasa dilindungi Allah..dan semoga arwah ayah sentiasa dicucuri rahmat...amin...





0 comments: